Lediga jobb Avesta kommun, IFO, Barn och familj i Avesta

Se alla lediga jobb från Avesta kommun, IFO, Barn och familj i Avesta. Genom att välja ett specifikt yrke kan du även välja att se alla lediga jobb i Avesta som finns inom det yrket.

Vikarierande familjehemssekreterare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. Vi ska bli 25000 invånare och ha ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. Vi ska bli 25000 invånare och ha ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.

Nu söker vi dig som vill bli en viktig del i vårt arbete med att rekrytera, utreda och handleda familjehem och kontaktpersoner/familjer. Du kommer bli en av 18 medarbetare på vår enhet som består av olika team i form av socialsekreterare, mottagningssekreterare, förste socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare samt enhetschef.

Vi erbjuder intern samt extern handledning i en arbetsgrupp med stor erfarenhet av socialt arbete. Hos oss finns leendet och skrattet trots allvarets närhet i de uppdrag vi arbetar med. Vi trivs tillsammans och är stolta över vårt arbete.

Låter det intressant? Ta chansen att bli vår nya kollega!

ARBETSUPPGIFTER
Som vikarierande familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda samt handleda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Vi utbildar våra familjehem efter Socialstyrelsens "Ett hem att växa i".

Tillsammans med våra familjehemssekreterare arbetar du utifrån en egenskapad årsklocka där ni tillsammans har olika fokus på våra uppdragstagare. En gång per år hålls tex en extern föreläsning med olika teman kopplade till familjehemsvården och varje år erbjuds även olika event. Du arbetar tätt tillsammans med barnsekreterarna och driver ärenden framåt för att uppnå målen med placeringen. Målgruppen är placerade barn och ungdomar 0-20 år.

I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare.

KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Erfarenhet av handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården är meriterande. Vi vill också att du har goda kunskaper inom gällande lagstiftningar. Det är meriterande med erfarenhet av att utbilda och handleda familjehem.

Vi söker dig som är flexibel och ser möjligheter i ändrade omständigheter. Du är lugn och stabil och har fokus på rätt saker i processen. Du driver arbetet framåt och trots att det ibland blir bakslag i arbetet har du förmågan att förbli motiverad och kunna hitta lösningar. Du har lätt för att skapa goda relationer du lyssnar och underhåller de relationer du skapar.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Kunskaper i procapita är meriterande.

Körkort är ett krav.
Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? Nu söker vi d... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med?

Nu söker vi dig som vill bli en viktig del i vårt arbete med att rekrytera, utreda och handleda familjehem. Du kommer bli en av 19 medarbetare på vår enhet som består av socialsekreterare, mottagningssekreterare, förste socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, enhetschef.

Vi erbjuder intern samt extern handledning i en arbetsgrupp med stor erfarenhet av socialt arbete. Hos oss finns leendet och skrattet trots allvarets närhet i de uppdrag vi arbetar med. Vi ser till att samla energi genom vår friskvårdstimme.

Låter det intressant? Ta chansen att bli vår nya kollega!


ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda samt handleda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Vi utbildar våra familjehem efter Socialstyrelsens "Ett hem att växa i".

Tillsammans med våra familjehemssekreterare arbetar du utifrån en egenskapad årsklocka där ni tillsammans har olika fokus på våra uppdragstagare. En gång per år hålls tex en extern föreläsning med olika teman kopplade till familjehemsvården och varje år erbjuds även olika event.
Du arbetar tätt tillsammans med socialsekreterarna och driver ärenden framåt för att uppnå målen med placeringen. Målgruppen är placerade barn och ungdomar 0-20 år.

I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare.


KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Erfarenhet av handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården är meriterande. Vi vill också att du har goda kunskaper inom gällande lagstiftningar. Det är också meriterande med erfarenhet av att utbilda och handleda familjehem.

Vi söker dig som är flexibel och ser möjligheter i ändrade omständigheter. Du är lugn och stabil och kan ha fokus på rätt saker och självständigt driva dina arbetsprocessen vidare. Trots att det ibland blir bakslag i arbetet har du förmågan att förbli motiverad och kunna nå lösningar. Du har lätt för att skapa goda relationer du lyssnar och underhåller de relationer du skapar.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Kunskaper i procapita är meriterande.

Körkort är ett krav.
Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? Nu söker vi d... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med?

Nu söker vi dig som vill bli en viktig del i vårt arbete med att rekrytera, utreda och handleda familjehem. Du kommer bli en av 19 medarbetare på vår enhet som består av socialsekreterare, mottagningssekreterare, förste socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, enhetschef.

Vi erbjuder intern samt extern handledning i en arbetsgrupp med stor erfarenhet av socialt arbete. Hos oss finns leendet och skrattet trots allvarets närhet i de uppdrag vi arbetar med. Vi ser till att samla energi genom vår friskvårdstimme.

Låter det intressant? Ta chansen att bli vår nya kollega!


ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda samt handleda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Vi utbildar våra familjehem efter Socialstyrelsens "Ett hem att växa i".

Tillsammans med våra familjehemssekreterare arbetar du utifrån en egenskapad årsklocka där ni tillsammans har olika fokus på våra uppdragstagare. En gång per år hålls tex en extern föreläsning med olika teman kopplade till familjehemsvården och varje år erbjuds även olika event.
Du arbetar tätt tillsammans med socialsekreterarna och driver ärenden framåt för att uppnå målen med placeringen. Målgruppen är placerade barn och ungdomar 0-20 år.

I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare.


KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Erfarenhet av handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården är meriterande. Vi vill också att du har goda kunskaper inom gällande lagstiftningar Det är också meriterande med erfarenhet av att utbilda och handleda familjehem.

Vi söker dig som är flexibel och ser möjligheter i ändrade omständigheter. Du är lugn och stabil och kan ha fokus på rätt saker och självständigt driva dina arbetsprocessen vidare. Trots att det ibland blir bakslag i arbetet har du förmågan att förbli motiverad och kunna nå lösningar. Du har lätt för att skapa goda relationer du lyssnar och underhåller de relationer du skapar.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Kunskaper i procapita är meriterande.

Körkort är ett krav.
Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.

Intervjuer kan ske fortlöpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Socialsekreterare barn och familj

Något fantastiskt händer nu i Avesta! Avesta kommun är mitt i ett stort utvecklingsarbete där alla är med och bidrar med kompetens och engagemang. Vi är handlingskraftiga, professionella och vi bygger tillit. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör den tillsammans – ... Visa mer
Något fantastiskt händer nu i Avesta!
Avesta kommun är mitt i ett stort utvecklingsarbete där alla är med och bidrar med kompetens och engagemang. Vi är handlingskraftiga, professionella och vi bygger tillit. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Vårt arbete inom den sociala barn- och ungdomsvården kan ibland vara väldigt utmanande eftersom vi hjälper människor i utsatta situationer. Det kan därför kännas skönt att du som medarbetare är med i vårt team där du inte är ensam och där vi har en bra lagkänsla. Hos oss finns leendet och skrattet trots allvarets närhet. Vi har administrativt stöd för att möjliggöra att du som socialsekreterare får mer tid till det sociala arbetet. Utöver detta ser vi till att samla energi genom vår friskvårdstimme – hos oss finns både promenad- och löpargrupper att haka på varje vecka för den som vill.

Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättsäkerheten. Det senaste året har vi därför förstärkt vår personalstyrka utifrån rättssäkerheten i handläggningen och vi värnar om våra medarbetares arbetsmiljö. Vi har skapat en introduktionsplan för att nya medarbetare ska kunna växa successivt. Vi känner oss därmed trygga i att både du med längre erfarenhet men också du som nyligen avslutat eller ska avsluta dina socionomstudier kan bli vår nya kollega. Vi ser möjlighet till flexibla arbetstider som viktigt och vi värnar om att hela ditt liv ska fungera.

Låter det intressant? Nu söker vi en socialsekreterare inom barn och ungdom. Vi är ett team med 19 medarbetare som består av socialsekreterare, mottagningssekreterare, förste socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, administratör samt enhetschef.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare arbetar du med att utreda och följa upp insatser för barn, ungdomar och deras familjer enligt SoL och LVU. Du kommer utreda ärenden enligt BBIC-strukturen och göra utredningsplaner, utreda, presentera lösningar och åtgärder för att sedan följa upp resultatet för respektive ärende. I arbetet samverkar du aktivt med andra aktörer såsom hälso- och sjukvård och skola.

Du arbetar i nära kontakt med de andra kollegiala enheterna inom socialtjänsten och du bidrar till att arbetet sker skyndsamt och effektivt. Genom uppdelning i olika arbetsteam på enheten möjliggörs perioder då extra fokus kan ligga på dina arbetsuppgifter såsom dokumentation, besöksbokning, planering etc. Under andra veckor ingår du själv i teamet som hanterar ärenden som kräver mer akuta insatser och på så vis och skapar vi tillsammans ett jämnare arbetsflöde.

I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare.

KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Har du erfarenhet av handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården är detta meriterande.

Vi söker dig som är flexibel och ser möjligheter i ändrade omständigheter. Du har god samarbetsförmåga och kan lyssna och kommunicera med andra på ett adekvat sätt. Du är lugn, stabil och i pressande situationer har du förmågan att hålla fokus på rätt saker och driva arbetsprocessen vidare. Trots att det ibland blir bakslag i arbetet har du förmågan att förbli motiverad och kunna nå lösningar.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Utbildning i BBIC, Signs of Safety samt och kunskaper i procapita är meriterade.

Körkort är ett krav.
Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.

Intervjuer kan ske fortlöpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Familjehemssekreterare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? Nu söker vi d... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med?

Nu söker vi dig som vill bli en viktig del i vårt arbete med att rekrytera, utreda och handleda familjehem. Du kommer bli en av 19 medarbetare på vår enhet som består av socialsekreterare, mottagningssekreterare, förste socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, enhetschef.

Vi erbjuder intern samt extern handledning i en arbetsgrupp med stor erfarenhet av socialt arbete. Hos oss finns leendet och skrattet trots allvarets närhet i de uppdrag vi arbetar med. Vi ser till att samla energi genom vår friskvårdstimme.

Låter det intressant? Ta chansen att bli vår nya kollega!


ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter
Som vikarierande familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda samt handleda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Vi utbildar våra familjehem efter Socialstyrelsens "Ett hem att växa i".

Tillsammans med våra familjehemssekreterare arbetar du utifrån en egenskapad årsklocka där ni tillsammans har olika fokus på våra uppdragstagare. En gång per år hålls tex en extern föreläsning med olika teman kopplade till familjehemsvården och varje år erbjuds även olika event.
Du arbetar tätt tillsammans med socialsekreterarna och driver ärenden framåt för att uppnå målen med placeringen. Målgruppen är placerade barn och ungdomar 0-20 år.

I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare.


KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Erfarenhet av handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården är meriterande. Vi vill också att du har goda kunskaper inom gällande lagstiftningar Det är också meriterande med erfarenhet av att utbilda och handleda familjehem.

Vi söker dig som är flexibel och ser möjligheter i ändrade omständigheter. Du är lugn och stabil och kan ha fokus på rätt saker och självständigt driva dina arbetsprocessen vidare. Trots att det ibland blir bakslag i arbetet har du förmågan att förbli motiverad och kunna nå lösningar. Du har lätt för att skapa goda relationer du lyssnar och underhåller de relationer du skapar.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Kunskaper i procapita är meriterande.

Körkort är ett krav.
Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.

Intervjuer kan ske fortlöpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Socialsekreterare barn och familj

Något fantastiskt händer nu i Avesta! Avesta kommun är mitt i ett stort utvecklingsarbete där alla är med och bidrar med kompetens och engagemang. Vi är handlingskraftiga, professionella och vi bygger tillit. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör den tillsammans – ... Visa mer
Något fantastiskt händer nu i Avesta!
Avesta kommun är mitt i ett stort utvecklingsarbete där alla är med och bidrar med kompetens och engagemang. Vi är handlingskraftiga, professionella och vi bygger tillit. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Vårt arbete inom den sociala barn- och ungdomsvården kan ibland vara väldigt utmanande eftersom vi hjälper människor i utsatta situationer. Det kan därför kännas skönt att du som medarbetare är med i vårt team där du inte är ensam och där vi har en bra lagkänsla. Hos oss finns leendet och skrattet trots allvarets närhet. Vi har administrativt stöd för att möjliggöra att du som socialsekreterare får mer tid till det sociala arbetet. Utöver detta ser vi till att samla energi genom vår friskvårdstimme – hos oss finns både promenad- och löpargrupper att haka på varje vecka för den som vill.

Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättsäkerheten. Det senaste året har vi därför förstärkt vår personalstyrka utifrån rättssäkerheten i handläggningen och vi värnar om våra medarbetares arbetsmiljö. Vi har skapat en introduktionsplan för att nya medarbetare ska kunna växa successivt. Vi känner oss därmed trygga i att både du med längre erfarenhet men också du som nyligen avslutat eller ska avsluta dina socionomstudier kan bli vår nya kollega. Vi ser möjlighet till flexibla arbetstider som viktigt och vi värnar om att hela ditt liv ska fungera.

Låter det intressant? Nu söker vi en socialsekreterare inom barn och ungdom. Vi är ett team med 19 medarbetare som består av socialsekreterare, mottagningssekreterare, förste socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare, administratör samt enhetschef.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare arbetar du med att utreda och följa upp insatser för barn, ungdomar och deras familjer enligt SoL och LVU. Du kommer utreda ärenden enligt BBIC-strukturen och göra utredningsplaner, utreda, presentera lösningar och åtgärder för att sedan följa upp resultatet för respektive ärende. I arbetet samverkar du aktivt med andra aktörer såsom hälso- och sjukvård och skola.

Du arbetar i nära kontakt med de andra kollegiala enheterna inom socialtjänsten och du bidrar till att arbetet sker skyndsamt och effektivt. Genom uppdelning i olika arbetsteam på enheten möjliggörs perioder då extra fokus kan ligga på dina arbetsuppgifter såsom dokumentation, besöksbokning, planering etc. Under andra veckor ingår du själv i teamet som hanterar ärenden som kräver mer akuta insatser och på så vis och skapar vi tillsammans ett jämnare arbetsflöde.

I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare.

KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Har du erfarenhet av handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården är detta meriterande.

Vi söker dig som är flexibel och ser möjligheter i ändrade omständigheter. Du har god samarbetsförmåga och kan lyssna och kommunicera med andra på ett adekvat sätt. Du är lugn, stabil och i pressande situationer har du förmågan att hålla fokus på rätt saker och driva arbetsprocessen vidare. Trots att det ibland blir bakslag i arbetet har du förmågan att förbli motiverad och kunna nå lösningar.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Utbildning i BBIC, Signs of Safety samt och kunskaper i procapita är meriterade.

Körkort är ett krav.
Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.

Intervjuer kan ske fortlöpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre