Lediga jobb som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning i Avesta

Se lediga jobb som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning i Avesta. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Avesta som finns hos arbetsgivaren.

Verksamhetsstrateg till omsorgsförvaltningen

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjän... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 900 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.

Vi söker en nu samhällsengagerad och nytänkande verksamhetsstrateg som verkligen vill göra skillnad. Om du har ett skarpt analytiskt sinne och modet att tänka nytt, så kan det här vara en tjänst för dig.



ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetsstrateg ansvarar du för att planera, leda och genomföra utredningar som initierats av tjänstepersons- och/eller politisk ledning. I samarbete med förvaltningens ledningsgrupp och andra delar av verksamheten genomför du utredningar som ligger till grund för att föreslår och stödja utvecklingsinsatser. I arbetsuppgifterna ingår att stödja verksamheterna i verksamhetsutveckling, processkartläggning och projektarbete.

I rollen ingår även att:

• Svara på medborgarförslag, remisser och motioner.
• Genom dina utredningar ge förslag på nya arbetssätt och metoder som främjar kvalitet och innovation.
• Ta fram, analysera och använda statistik som ett verktyg för dina utredningar.
• Delta i övergripande projekt kopplat till Omsorgsförvaltningens mål.

Du kommer också att driva och samordna arbetet med införande av digitalt kvalitéledningssystem samt kris- och beredskapsarbete.

Som verksamhetsstrateg är du en självklar del av ledningsgruppen och du samarbetar även med centrala stödfunktioner så som HR, kommunikation, kvalité och utveckling samt projektledare och enhetschefer inom Avesta kommun. Du representerar omsorgsförvaltningen i kommunövergripande forum.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen, exempelvis inom samhällsvetenskap, juridik, socialt arbete, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig och relevant för tjänsten. Du har ett genuint samhällsintresse och drivs av att göra skillnad för invånarna, särskilt inom områdena socialtjänst, vård och omsorg och den kommunala hälso- och sjukvården.

Det är viktigt att du har god kunskap om utredningsmetodik och är trygg i processens alla steg. I den här rollen behöver du ha en mycket god analytisk förmåga och använda dig av statistik som verktyg för att förstå verksamheten, identifiera behov och formulera förbättringsförslag. Digitala lösningar är naturligt för dig och du har lätt för att lära dig nya program och system.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en god kommunikatör, både muntligt och skriftligt, och du kan presentera komplex information på ett tydligt och engagerande sätt. Du trivs när du får arbeta med förändring och ser möjligheter i nya idéer, metoder och arbetssätt. I den här rollen behöver du vara självgående och proaktivt driva arbetsprocesserna framåt. Din förmåga att planera och strukturera underlättar för dig själv men skapar också tydlighet för dina samarbetspartners. Då du kommer arbeta kommunövergripande i vissa frågor är det viktigt att du tar initiativ och bygger en stark samverkan med de parter som uppdraget berör. Ett lyhört förhållningssätt och en god samarbetsförmåga är viktigt för att lyckas i det här uppdraget.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet från politiskt styrda organisationer,
• Kunskap om lagstiftning såsom kommunallagen, förvaltningslagen och socialtjänstlagen.
• Kunskap inom projektledning, processkartläggning,
• Intresse för digital utveckling och omvärldsbevakning är ett plus.
• God läsförståelse på engelska

Välkommen med din ansökan.

ÖVRIGT
Det som är grundläggande för oss i Avesta kommun är att vi gör det tillsammans. Det är ett viktigt samarbete med medborgaren i fokus för att ge bästa möjliga service. Vi vet att vi gör skillnad och den stoltheten genomsyrar alla led, oavsett yrke känner vi en stark meningsfullhet i våra arbeten. Tillsammans är vi omtänksamma, hjälpsamma och vi visar respekt för dem vi möter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats fylld av omtanke, trygghet och energi - för det är kraften i människan som gör det. Hos oss blir du en del i ett starkt kollegialt samarbete och stöd. Du får ett varierande och meningsfullt uppdrag, där du får träffa människor och göra skillnad i tillvaron för den du möter. Det finns ett tryggt ledarskap som uppmuntrar till feedback och ett kollegialt utbyte som leder till personlig utveckling. Vi har även tillgång ett stort utbud av interna utbildningar och externa utbildningar som ger dig förutsättningar att utöka din kompetens.

Vi har en hög delaktighet och här har du möjlighet att påverka din arbetsvardag. Vi siktar på att skapa den bästa kvalitén till våra medborgare och upplever att vi bidrar till samhällets utveckling. Även om det kan ibland vara utmanande att arbeta i en offentlig verksamhet, utvecklar det oss dagligen. Vi löser saker tillsammans, hos oss är du en i teamet.

Förutom en trygg arbetsplats har vi även förmåner som vi uppskattar, som bland annat;

• friskvårdstimme,
• friskvårdsbidrag
• 30 fria bad i våra badhus.
• flexibel arbetstid
• Möjlighet till distansarbete
• 80/80/100 för dig som börjar närma dig pensionsålder.

Vi ser att detta bidrar till en mer balanserad vardag och ett hälsosamt förhållande mellan arbetsliv och privatliv.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan! Visa mindre

Utredare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid, vill du vara med? ARBETSUPPGIFTER Din huvudsakliga arbetsuppgift blir att planera, leda, genomföra och presentera uppdrag och utredningar som initierats av tjänstepersons- och/eller politisk ledning. Du svarar på m... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid, vill du vara med?

ARBETSUPPGIFTER
Din huvudsakliga arbetsuppgift blir att planera, leda, genomföra och presentera uppdrag och utredningar som initierats av tjänstepersons- och/eller politisk ledning. Du svarar på medborgarförslag, remisser och motioner samt utvecklar och följer upp styrdokument. Du ger stöd till verksamheterna i verksamhetsutveckling, utredningsmetodik, processkartläggning och projektarbete. Du arbetar både självständigt och i samarbete med andra. Arbetet bygger oftast på samverkan med våra verksamheter och ibland även extern samverkan.

I denna tjänst arbetar du 80 procent riktat mot omsorgsförvaltningen och 20 procent av tiden med kommunövergripande utredningsarbete. Denna fördelning är inte exakt utan kommer variera utifrån behov.

Du hör organisatoriskt till kvalitet- och utvecklingsenheten som leds av kommunens ekonomichef. Du ingår i omsorgsförvaltningens ledningsgrupp och arbetar nära förvaltningschef och resultatenhetschefer. I förvaltningen ingår socialtjänst och vård och omsorg. Förvaltningen levererar välfärd till alla invånare i Avesta kommun med behov av stöd inom dessa områden. I tjänsten ingår arbetsuppgifter som exempelvis:

• Samordna och leda utredningar som politiken beställer
• Svara på remisser, motioner, granskningar, medborgarförslag
• Att bidra till verksamhetsutveckling genom att samordna utvecklings- och kvalitetsarbete
• Ta fram statistik för verksamheterna
• Att representera omsorgsförvaltningen i kommunövergripande forum

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort samhällsintresse samt kunskap och engagemang för socialtjänst och vård- och omsorg. Du trivs med att driva utveckling framåt och din goda samarbetsförmåga gör att du får med dig andra i dina utvecklingsuppdrag, utredningar och projekt. Du har en analytisk och stilistisk förmåga som gör att du producerar dokument och presentationer av hög kvalitet.

För att trivas i den här rollen behöver du vara en person som inte är rädd för att ta dig an nya uppdrag och utmaningar.
Digitala lösningar är naturligt för dig och du har lätt för att lära dig nya program och system. Även om stöd finns krävs det i den här tjänsten att du tar ansvar för att organisera och strukturera det egna arbetet och initierar den samverkan som krävs för uppdraget.

Krav/kvalifikationer:
• Socionomexamen eller annan för tjänsten relevant akademisk utbildning på högskole-/universitetsnivå
• Erfarenhet av att leda utrednings- och eller utvecklingsarbete
• Du är bekväm att tala inför andra
• Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation är meriterande

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Förmåner
Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan! Visa mindre

Administratör med funktion passhandläggare till LPO Falun placering Avesta

Är du redo för en större uppgift? Har du erfarenhet av att möta människor och arbeta serviceinriktat? Vi söker nu medarbetare till PO Dalarna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Polismyndigheten består av ca 35 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelnin... Visa mer
Är du redo för en större uppgift? Har du erfarenhet av att möta människor och arbeta serviceinriktat? Vi söker nu medarbetare till PO Dalarna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndigheten består av ca 35 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden (Örebro, Värmland och Dalarna), en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en underrättelsesektion och ett regionkansli. Vidare omfattar polisområde Dalarna tre lokalpolisområden (Falun, Borlänge och Mora).

Vi söker nu passhandläggare till lokalpolisområde Falun med placering i Avesta. Anställningen inleds med utbildning och för att kunna verka i rollen behöver utbildningen genomföras med godkänt resultat.

ARBETSUPPGIFTER
Som passhandläggare har du en viktig samhällsfunktion där du är Polismyndighetens ansikte utåt och ibland besökarens första kontakt med polisen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga och hantera ansökningar om resehandlingar. Du handlägger ärenden i enlighet med gällande lagar och förordningar såsom passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt ID-kort samt förvaltningslagen. I arbetet ingår det att besvara telefonsamtal och e-post. Det kan även komma att innehålla viss typ av annat arbete som tillhör receptionsmiljön, exempelvis anmälningsupptagning, hittegods, tillståndsansökningar, delgivning mm.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• Avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant

• Minst 1 års erfarenhet av arbete inom kundservice och administration (t.ex. kundservicemedarbetare, receptionist)

• Använt dator som arbetsverktyg och har grundläggande kunskaper i Officepaketet

• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i såväl svenska som engelska

• B-körkort, då behovet för arbetsort kan förändras.

Meriterande:

• Är certifierad passhandläggare och har erfarenhet av att arbeta med passhandläggning inom Polismyndigheten.

• Arbetslivserfarenhet av handläggning inom offentlig sektor

• Erfarenhet av möta och att ta emot synpunkter från allmänheten/kunder.

• Kassavana som av arbetsgivaren bedöms som relevant för funktionen

• Erfarenhet av att dokumentera och sammanfatta information

• Erfarenhet av systemen Durtvå, RES, Hittegods och RAR

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är serviceinriktad och förtroendeingivande. Som passhandläggare har du i stort sett alltid personer som väntar på sin tur på att få hjälp. Detta ställer krav på att du har en god förmåga till att prioritera och arbeta effektivt med de utmaningar du stöter på. Som person är du lugn, inlyssnande och fullföljer dina åtaganden. Du är också väldigt noggrann och strukturerad samt förstår vikten av att arbeta metodiskt och rättssäkert. Vidare är du en god kommunikatör och kan samarbeta utifrån ett prestigelöst förhållningssätt.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, då dessa har stor betydelse för vår organisations framgång.

ÖVRIGT
Placeringsort: Avesta

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 30/1 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster. Visa mindre

Vikarierande handläggare inom socialtjänsten

Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom socialtjänsten finns IFO med vuxen, barn och familj samt försörjningsstöd. Vi arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter... Visa mer
Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom socialtjänsten finns IFO med vuxen, barn och familj samt försörjningsstöd. Vi arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.

ARBETSUPPGIFTER
Alkoholhandläggning innefattar ungefär 50 % av tjänsten. Arbetsuppgifter som ingår i denna del är att utreda lämplighet för tillstånd av alkoholservering och försäljningstillstånd för tobak. Detta innebär att samla in, analyser och sammanställa remissvar från berörda instanser. För att sedan skapa kvalitativa beslutsunderlag som omsorgsstyrelsen kan fatta ett beslut utifrån. I arbetsuppgifterna ingår även tillståndsbesök hos befintliga tillståndshavare. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid och görs alltid tillsammans med andra kollegor.

Övrig del av tjänsten kommer du arbeta som handläggare med inriktning boende som bistånd. Konkret innebär det att du är den handläggare som utreder och bedömer medborgarnas rätt till stöd till boendekontrakt som tillhandahålls av socialtjänsten. För att klara av detta arbete krävs det både medborgarkontakter och kontakt med kommunens hyresvärdar.

Stor del av ditt arbete består av kommunikation och möten med klienter och berörda i ärendehanteringen. Du kommer även ha löpande kontakt med berörda externa myndigheter såsom skatteverket, kronofogdemyndigheten, försäkringskassan och liknande. I arbetsuppgifterna ingår att hålla sig uppdaterad i gällande lagstiftning rörande tjänstens alla olika delar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning för ämnet såsom socionom eller jurist, eller alternativ utbildningsbakgrund som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du dessutom kunskap eller utbildning inom företagsekonomi eller erfarenhet av detsamma är detta meriterande. Tidigare erfarenhet av alkoholhandläggning och kunskaper om alkohol- och tobakslag är starkt meriterande.

Myndighetshandläggning är varierande och du har förmågan att snabbt ställa om eller ha många ärenden igång samtidigt. Du har förmåga att själv planera och prioritera arbetet du har framför dig och leverera inom de satta tidsramarna. För att handläggningen ska bli effektiv och korrekt, krävs att du är noggrann och kan analysera information på ett bra sätt. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera med olika människor, både dem som ärendet berör men också med övriga parter som är involverade i beslutsprocessen.
Erfarenhet från den kommunala beslutsprocessen är meriterande. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och känner dig trygg i att kunna fatta och stå för dina beslut.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av ditt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument. Vi använder systemen AlkT och OL2, erfarenhet från dessa är meriterande.


ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Säkerhetssamordnare till Avesta kommun

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Avesta kommun har en väl upparbetad organisation för att hantera säkerh... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Avesta kommun har en väl upparbetad organisation för att hantera säkerhetsfrågor och nu söker vi dig som vill fortsätta att långsiktigt utveckla och stärka kommunens säkerhets- och trygghetsarbete. Som säkerhetssamordnare hos oss blir du vår specialist inom området. Du blir anställd vid Teknisk service, en resultatenhet under Kommunstyrelsen. Här finns engagerade medarbetare, en trivsam och öppen miljö och ett ledarskap som präglas av frihet under ansvar

ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvudansvar är att säkerställa ett systematiskt säkerhetstänk i hela organisationen. Arbetet är brett och komplext så din förmåga att organisera och strukturera kommer vara viktig. Du arbetar aktivt med planering, framtagande och uppföljning av Avesta kommuns samlade säkerhetsarbete, där förebyggande trygghetsskapande åtgärder är särskilt prioriterade. Du arbetar systematiskt och långsiktigt för att Avesta ska ha en effektiv och säker beredskap och en krishanteringsorganisation som genom övning är väl förberedd. I kommunens krisledningsorganisation har du en framträdande roll.

En betydande del av arbetet sker genom olika nätverk och i samverkansgrupper både inom och utanför organisationen. Du ingår exempelvis i Brottsförebyggande rådet och i POSOM:s ledningsgrupp, där du också håller i utbildningar och träffar för kontaktpersoner.

Exempel på andra arbetsuppgifter som ingår i tjänsten:
• Ta fram och följa upp styrande och stödjande dokument.
• Svara på remisser kopplat till området.
• Avge yttrande i kameraövervakningsärenden.
• Anordna och hålla i utbildningar inom säkerhetsområdet
• Genomföra säkerhetsprövningar

Att arbeta hos oss innebär att du är en av nyckelpersonerna för att skapa ett tryggt och säkert Avesta.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har förmåga att skapa engagemang för säkerhetsfrågorna. Du har lätt för att inta helikopterperspektivet och se sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser utan att tappa förmågan att se på frågor och situationer ur ett realistiskt perspektiv. Du har en god omvärldsananalys och tar initiativ till åtgärder utifrån vad som händer i samhället i stort men också lokalt. Ditt arbete är proaktivt, du kan omvandla övergripande perspektiv till praktisk handling.

Som person är du trygg, stabil, har självinsikt och en hög integritet. Du är en person att lita på. Du är van att ta ansvar och driva arbetsprocesser självständigt. Ödmjukhet i kombination med tydlighet och handlingskraft tror vi är viktiga förutsättningar för att kunna skapa förtroendefulla relationer inom och utanför organisationen. Arbetet ställer stora krav på kommunikationsförmåga, såväl muntlig som skriftlig samt att kunna analysera och presentera material på ett professionellt och målgruppsanpassat sätt.

Du har:
• Goda kunskaper och helst några års erfarenhet av att arbeta med trygghets- och säkerhetsfrågor på en övergripande nivå.
• Eftergymnasial utbildning med inriktning mot säkerhet eller krisberedskap alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Relevant högskoleutbildning är meriterande.
• Förståelse för de lagar som reglerar arbetet. Erfarenhet av att arbeta praktiskt utifrån lagen om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (2006:544) är meriterande.
• Förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.


Tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass och kräver godkänd säkerhetsprövning. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs innan beslut om anställning fattas.


ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Vi månar om din hälsa och hos oss har du många fina friskvårdförmåner som exempelvis tillgång till gratis gym alla dagar i veckan, fria bad, friskvårstimme och friskvårdpeng.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Teknisk utredare till Avesta kommun

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Bli en del av oss på Teknisk Service! Vi ansvarar för drift och underhå... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Bli en del av oss på Teknisk Service! Vi ansvarar för drift och underhåll av gator, vägar och parker som ägs av Avesta kommun och det kommunägda fastighetsbolaget Gamla Byn AB. Vi ansvarar också för lokalvård i alla lokaler som kommunen bedriver verksamhet i. Teknisk service sköter även Avesta Visentpark, ett av kommunens stora besöksmål.

Nu söker vi en ny Teknisk utredare till vår arbetsgrupp, som likt oss, är en lagspelare och förstår värdet av att arbeta tillsammans. Vill du bli en del av vårt team där vi lever och andas Jaget - Laget - Uppdraget, kan det här vara en tjänst för dig!

ARBETSUPPGIFTER
Som teknisk utredare arbetar du som generalist med både stora och små projekt, allt från komplexa uppdrag till mindre utredningar och projekt med stor variation inom det kommunaltekniska området. Du utreder och kommunicerar medborgarförslag samt handlägger tillståndsärenden och remisser.

Du ansvarar för att driva och följa upp projekt genom produktionsfasen, vid exempelvis ny- eller ombyggnation av gator, gång- och cykelvägar, men även VA-ledningar, parker samt grönytor. I rollen som teknisk utredare säkerställer du att budgeten följs, att allt utförs effektivt med en god arbetsmiljö. Detta omfattar bland annat resursplanering, inköp och avrop av material och att ansvara för projektbudgeten. I och med detta ingår även revidering av ritningar, dialog med berörda parter samt slutbesiktning.

Som teknisk utredare har du en samordnande- och en beställande roll gentemot produktion samt entreprenörer. Detta innebär även att du presenterar de projekt du leder för både mindre och större grupper. Tidigare tekniska utredare hade exempelvis haft en ledande roll vid ombyggnationen av Nya torget och nybyggnationen av Skateparken.

Du kommer ha ett nära samarbete med projekteringsingenjör, trafikingenjör och samhällsplanerare på enheten. Då teknisk service är en relativt liten enhet är det särskilt viktigt med prestigelöshet och att vara öppen för att vid behov kunna gå in och hjälpa varandra.

KVALIFIKATIONER
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har intresse och vilja för att hjälpa andra och framför allt har en god samarbetsförmåga. Du har en tillmötesgående inställning och kommunicerar på ett tydligt sätt som inkluderar och engagerar mottagaren. Som person är du ansvarstagande och strukturerad i ditt tillvägagångssätt, du driver dina processer med en effektivitet som gör att du håller dina tidplaner. Då du har många kontaktytor både internt och externt är tydlig kommunikation och professionellt bemötande avgörande. Du trivs i en roll där fokus är att skapa utveckling och förbättring, du kommer ofta med idéer och nya angreppssätt på komplexa problem.

För tjänsten behöver du en relevant högskoleutbildning, alternativt erfarenhet som bedöms likvärdig. Som teknisk utredare kommer du leda och samordna projekt inom kommunaltekniska området, det är därför viktigt att du har tidigare erfarenhet av projektarbetsledning. I dina utredningar kommer du självständig föra dokumentation, du behöver därför god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. För tjänsten behöver du B-körkort samt vara en van användare av system och digitala verktyg.

Meriterande för tjänsten:
• Erfarenhet av att ta fram kostnadsberäkningar för ny- och ombyggnad av exempelvis gator vägar och GC-vägar.
• Erfarenhet av Kommunalteknisk verksamhet
• Goda kunskaper i CAD
• Erfarenhet av att genomföra egna utredningar och en förståelse för utredningsmetodiken

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme och friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Utredare till Avesta kommun

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Bildningsförvaltningen är Avesta kommuns största förvaltning med bred verksamhe... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Bildningsförvaltningen är Avesta kommuns största förvaltning med bred verksamhet. Allt från mer traditionella bildningsfrågor till integration, kultur, fritid ryms hos oss.
Vi söker nu en utredare till bildningsförvaltningen, som kommer att arbeta i nära samarbete med förvaltningens ledning men också att ingå i en kommunövergripande utredargrupp. Vi erbjuder en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus för att kunna bygga en stark framtid för Avesta kommun.

ARBETSUPPGIFTER
Din huvudsakliga arbetsuppgift som utredare blir att initiera, planera, leda, genomföra och presentera uppdrag och utredningar som initierats av tjänstemanna- och/eller politisk ledning. Tjänsten är placerad på Bildningsförvaltningen där förvaltningschef blir din närmsta chef. Cirka 60 procent av tjänsten arbetar du med kommunövergripande utredningar, resterande tid arbetar du med utredningar kopplat till Bildningsförvaltningen.

Du svarar på medborgarförslag, remisser och motioner samt utvecklar och följer upp styrdokument. Du ger stöd till verksamheterna i utredningsmetodik, processkartläggning och projektarbete. Du arbetar både självständigt och i samarbete med andra. Arbetet bygger oftast på samverkan med våra verksamheter och ibland även extern samverkan. Du ingår i ett organiserat samarbete i den centrala utredargruppen, vilket innebär att du har möjlighet att bolla frågor och få stöd av andra med liknande arbetsuppgifter som dig.

Det finns ett stort kommunövergripande fokus på digital utveckling för att främja effektivitet och kvalitet, så kunskap och framförallt intresse för digital utveckling är av stor vikt. I den kommunövergripande utredargruppen har du möjlighet till erfarenhetsutbyte och stöttning i ditt utredaruppdrag. Bli en del av ett team där kunskap och engagemang är starka drivkrafter!

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort samhällsintresse! Du trivs med att driva utveckling framåt och din goda samarbetsförmåga gör att du får med dig andra i dina utredningar och projekt. Du har en analytisk och stilistisk förmåga som i kombination med att du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska, gör att du producerar dokument av hög kvalitet. Du har en styrka i din förmåga att göra korrekta avvägningar och prioriteringar, det är också gynnsamt om du har lätt för att tänka begreppsmässigt på frågor ur ett etiskt perspektiv.

För att trivas i den här rollen behöver du vara en person som inte är rädd för att ta dig an nya uppdrag och utmaningar. Digitala lösningar är naturligt för dig och du har lätt för att lära dig nya program och system. Även om stöd finns krävs det i den här tjänsten att du tar ansvar och självständigt driver, organiserar, och strukturerar det egna arbetet från start till mål. Du trivs med att själv hålla i presentationer på ett professionellt och engagerande vis.

Du har:
• Relevant akademisk utbildning som exempelvis samhällsvetare, jurist, socionom, pedagogik eller annan högskoleutbildning som är relevant för tjänsten.
• God kunskap av utredningsmetodik.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation.
• Kunskap av projektledarmetodik och processkartläggningar.
• Kunskap om kommunallag, förvaltningslag och skollag.
• Erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Vikarierande handläggare inom socialtjänsten

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? Socialtjänsten... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med?

Socialtjänsten inom Avesta kommun arbetar på många områden i frågor för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare. En del av detta arbete är ansvaret för handläggning av kommunens ärenden rörande alkohol/tobak, dödsbo och konsumentrådgivning.

Vi erbjuder dig ett kvalitativt arbete med många möten med olika människor. Genom dina kunskaper och hantering av ärendeprocessen får du en viktig roll för kommunens fortsatta positiva utveckling och arbete.

Tjänsten tillhör öppenvårdsenheten och du kommer ha många olika spelytor för dina ärenden som spänner över många områden. Det här är verkligen en speciell roll som kräver att man kan ha många processer igång samtidigt. Vi tror att det passar någon som gillar utmaningen i att arbeta och utvecklas inom många olika inriktningar. Är det dig vi söker? Välkommen med din ansökan redan idag!

ARBETSUPPGIFTER
Alkoholhandläggning innefattar ungefär 50 % av tjänsten. Arbetsuppgifter som ingår i denna del är att utreda lämplighet för tillstånd av alkoholservering och försäljningstillstånd för tobak. Detta innebär att samla in, analyser och sammanställa remissvar från berörda instanser. För att sedan skapa kvalitativa beslutsunderlag som omsorgsstyrelsen kan fatta ett beslut utifrån. I arbetsuppgifterna ingår även tillståndsbesök hos befintliga tillståndshavare. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid och görs alltid tillsammans med andra kollegor.

Övrig del av tjänsten kommer du arbeta som handläggare med inriktning boende som bistånd. Konkret innebär det att du är den handläggare som utreder och bedömer medborgarnas rätt till stöd till boendekontrakt som tillhandahålls av socialtjänsten. För att klara av detta arbete krävs det både medborgarkontakter och kontakt med kommunens hyresvärdar.

Stor del av ditt arbete består av kommunikation och möten med klienter och berörda i ärendehanteringen. Du kommer även ha löpande kontakt med berörda externa myndigheter såsom skatteverket, kronofogdemyndigheten, försäkringskassan och liknande. I arbetsuppgifterna ingår att hålla sig uppdaterad i gällande lagstiftning rörande tjänstens alla olika delar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning för ämnet såsom socionom eller jurist, eller alternativ utbildningsbakgrund som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du dessutom kunskap eller utbildning inom företagsekonomi eller erfarenhet av detsamma är detta meriterande. Tidigare erfarenhet av alkoholhandläggning och kunskaper om alkohol- och tobakslag är starkt meriterande.
Myndighetshandläggning är varierande och du har förmågan att snabbt ställa om eller ha många ärenden igång samtidigt. Du har förmåga att själv planera och prioritera arbetet du har framför dig och leverera inom de satta tidsramarna. För att handläggningen ska bli effektiv och korrekt, krävs att du är noggrann och kan analysera information på ett bra sätt. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera med olika människor, både dem som ärendet berör men också med övriga parter som är involverade i beslutsprocessen.
Erfarenhet från den kommunala beslutsprocessen är meriterande. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och känner dig trygg i att kunna fatta och stå för dina beslut.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av ditt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument. Vi använder systemen AlkT och OL2, erfarenhet från dessa är meriterande.


ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Kvalificerad handläggare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? ARBETSUPPG... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med?



ARBETSUPPGIFTER
Vi är stolta över vårt arbete, breda utbud av kommunal vuxenutbildning i Avesta och vår region. Verksamheten pågår året runt och vi har ca 1 000 studerande inom grundläggande- och gymnasial vuxenutbildning, utbildning i svenska för invandrare (SFI) samt särskild utbildning för vuxna. (Lärvux).
Vi gör skillnad för människor varje dag och du som kvalificerad handläggare har en viktig roll i detta. Vi är en mindre enhet med närhet till varandra och korta beslutsvägar.
Vår enhet består av rektor, skoladministratörer, studie- och yrkesvägledare, kvalificerad handläggare, lärare vid Lärvux samt strateg och handläggare integrationsenheten.
Du förväntas vara medskapare i vår enhets utveckling för att möta dagens, men även morgondagens behov.

I uppdraget ingår att:
- Arbeta aktivt med kvalitetsfrågor
- Vara delaktig i att utveckla och implementera metoder, riktlinjer och rutiner för att säkerställa kvaliteten i verksamheten och inom enheten.
- Arbeta aktivt med analys, uppstart, genomförande och uppföljningsarbete.
- Att skriva och publicera nyheter samt medverka i utvecklingen av vuxenutbildningens kommunikationskanaler
- Tillse att studerande inom och sökande till vuxenutbildningen genom olika medier får tillgång till information om kurser och utbildningar
Du kommer att vara enhets Webbansvarige och administrera vuxenutbildningens Facebook, digitala informationsskärm och hemsidan
- Arbeta tillsammans med studie- och yrkesvägledare för att sökande och studerande får saklig och aktuell information om arbetslivets kvalifikationskrav och om arbetsmarknaden inom olika yrkesområden.
- Tillsammans med rektor vidareutveckla och kvalitetssäkra det administrativa arbetet vid vuxenutbildningen, dokumenthanteringsplan samt administrera skolans digitala ansökningsportal Open 24
- På uppdrag av rektor ta fram utbildningsstatistik, analysera fakta och genomföra utvärderingar och enkätundersökningar.
- Ta fram underlag för redovisning av olika statsbidrag inom vuxenutbildningen

Din förmåga till samarbete är välutvecklad, och du har ett lyhört, coachande och stödjande förhållningssätt samt en förmåga att engagera och entusiasmera.
Du ska ha god förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra.
Du är drivande och har en god pedagogisk förmåga.
Du är noggrann, strukturerad, analytisk och omvärldsorienterad. Stor vikt läggs vid samarbetsförmåga och personlig lämplighet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett uttalat intresse för att driva utvecklingsarbete med fokus på kvalitet.
Du har en akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
Du har dokumenterade kunskaper om skollagen och om systematiskt kvalitetsarbete
Tidigare arbete med förbättringsarbete och/eller kvalitetsutveckling inom skolväsendet med fokus på utbildningsstatistik, analysera fakta och genomföra utvärderingar och enkätundersökningar
För tjänsten krävs t goda IT kunskaper samt mycket goda kunskaper i svenska språket , både tal och skrift.
Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.
Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande.
Du har förmåga att planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
Du har en språklig analytisk förmåga. Förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna. Producerar egna dokument av hög kvalitet.
Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Projektledare - Ökad jämlikhet i Krylbo

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Krylbo är en tätort söder om centrala Avesta som sträcker sig från bostadsområd... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Krylbo är en tätort söder om centrala Avesta som sträcker sig från bostadsområdet Krylbo genom Karlbo till Sonnboåsen. Här bor ca 4 300 invånare. Projektet Ökad jämlikhet i Krylbo fokuserar på bostadsområdet Krylbo, där den socioekonomiska segregationen har ökat över tid. Under den senaste tidsperioden har vi dock kunnat se positiva tendenser i Krylbo och förhoppningsvis har en utveckling redan påbörjats.

Nu gör vi en riktad insats för ett jämlikare och attraktivare Krylbo. Projektet Ökad jämlikhet i Krylbo är ett tvåårigt kommunövergripande projekt. Vi söker dig med ett brett samhällsintresse som vill driva, utveckla och följa upp vårt förändrings- och jämlikhetsprojekt.
- Var med och utveckla Krylbo tillsammans med oss, var med och gör skillnad!


ARBETSUPPGIFTER
Som projektledare driver och följer du upp Krylbos utveckling ur ett brett jämlikhetsperspektiv. Fokus är inställt på att bygga strukturer och skapa metoder som ökar jämlikheten i Krylbo och som är hållbara över tid.

En viktig uppgift är att åstadkomma samverkan och synergieffekter mellan olika aktörer som genomför insatser i Krylbo. Vi behöver hitta ett sätt att optimera och utveckla det som vi redan idag gör bra. Riktade och preventiva insatser kommer ske på gruppnivå och direkt för boende i Krylbo. Samverkan sker med redan aktiva aktörer såsom exempelvis fastighetsägare, polis, föreningar och organisationer. Nya samarbeten kommer också behöva etableras. Projektet kommer drivas i nära samverkan med polismyndighetens projekt Trygga Krylbo.

Som projektledare ska du säkerställa att det skapas olika forum och mötesplatser där alla kan delta med sin pusselbit för ökad jämlikhet i Krylbo. Arbetet i projektet ska därmed ske med största delaktighet av de som är boende i Krylbo. Din roll blir att vara spindeln i nätet, plocka upp idéer som kommer från medborgarna och utifrån evidens/beprövad erfarenhet omsätta dessa till praktiska konkreta insatser för att öka jämlikheten i Krylbo. Din roll är att stötta, entusiasmera och informera om olika insatser i kommundelen.

Tjänsten är organisatoriskt placerad på Bildningsförvaltningen och din närmaste chef är rektor för Vuxenutbildning/Integration.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med ett genuint samhällsintresse, vilja och förmåga att driva förändringsprocesser med siktet inställt på ökad jämlikhet. Du har en grundad kunskap om samhällets olika funktioner, jämlikhet och utanförskap i kombination med driv och den samarbetsförmåga som krävs för att lyckas med projektets intentioner.

Då du blir spindeln i nätet och en samlande kraft för insatser som ska genomföras innebär det att du behöver vara handlingskraftig, kunna lösa de problem som uppstår på vägen men också lyfta blicken och se konsekvenser av olika insatser på längre sikt. Du behöver vara bra på omvärldsanalys.

Vi söker dig som är trygg i dig själv, lyhörd och professionell i ditt bemötande. Din kommunikativa förmåga i kombination med att kunna skapa förtroendefulla relationer kommer vara mycket viktig i den här rollen. Det är också viktigt att du har förmåga att skapa delaktighet och engagemang hos framförallt Krylboborna men också hos andra viktiga aktörer, såsom exempelvis företag och föreningar, som påverkar Krylbos utveckling mot ett jämlikare samhälle.

Att driva ett sådant här projekt ställer självklart även krav på att du som projektledare är bra på att organisera, strukturera och leverera i rätt tid.

Du har:
• Kandidatexamen med inriktning mot samhällsvetenskap, socionom eller annan relevant inriktning.
• Projektledarutbildning och erfarenhet av att leda samhällsutvecklings- eller jämlikhetsprojekt med gott resultat.
• Metodkunskap att arbeta med förändringsprocesser på samhällsnivå.
• Goda IT-kunskaper för att hantera program och system i vardagen samt för att arbeta med kommunikation i olika medier.
• Förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. På engelska behöver du kunna göra dig förstådd men också ha god läsförståelse.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att söka projektmedel och administrera liknande projekt tidigare.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Projektledare - Ökad jämlikhet i Krylbo

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Krylbo är en tätort söder om centrala Avesta som sträcker sig från bostadsområd... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Krylbo är en tätort söder om centrala Avesta som sträcker sig från bostadsområdet Krylbo genom Karlbo till Sonnboåsen. Här bor ca 4 300 invånare. Projektet Ökad jämlikhet i Krylbo fokuserar på bostadsområdet Krylbo, där den socioekonomiska segregationen har ökat över tid. Under den senaste tidsperioden har vi dock kunnat se positiva tendenser i Krylbo och förhoppningsvis har en utveckling redan påbörjats.

Nu gör vi en riktad insats för ett jämlikare och attraktivare Krylbo. Projektet Ökad jämlikhet i Krylbo är ett tvåårigt kommunövergripande projekt. Vi söker dig med ett brett samhällsintresse som vill driva, utveckla och följa upp vårt förändrings- och jämlikhetsprojekt.
- Var med och utveckla Krylbo tillsammans med oss, var med och gör skillnad!


ARBETSUPPGIFTER
Som projektledare driver och följer du upp Krylbos utveckling ur ett brett jämlikhetsperspektiv. Fokus är inställt på att bygga strukturer och skapa metoder som ökar jämlikheten i Krylbo och som är hållbara över tid.

En viktig uppgift är att åstadkomma samverkan och synergieffekter mellan olika aktörer som genomför insatser i Krylbo. Vi behöver hitta ett sätt att optimera och utveckla det som vi redan idag gör bra. Riktade och preventiva insatser kommer ske på gruppnivå och direkt för boende i Krylbo. Samverkan sker med redan aktiva aktörer såsom exempelvis fastighetsägare, polis, föreningar och organisationer. Nya samarbeten kommer också behöva etableras. Projektet kommer drivas i nära samverkan med polismyndighetens projekt Trygga Krylbo.

Som projektledare ska du säkerställa att det skapas olika forum och mötesplatser där alla kan delta med sin pusselbit för ökad jämlikhet i Krylbo. Arbetet i projektet ska därmed ske med största delaktighet av de som är boende i Krylbo. Din roll blir att vara spindeln i nätet, plocka upp idéer som kommer från medborgarna och utifrån evidens/beprövad erfarenhet omsätta dessa till praktiska konkreta insatser för att öka jämlikheten i Krylbo. Din roll är att stötta, entusiasmera och informera om olika insatser i kommundelen.

Tjänsten är organisatoriskt placerad på Bildningsförvaltningen och din närmaste chef är rektor för Vuxenutbildning/Integration.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med ett genuint samhällsintresse och förmåga att driva förändringsprocesser med siktet inställt på ökad jämlikhet. Du har en grundad kunskap om samhällets olika funktioner, jämlikhet och utanförskap i kombination med driv och den samarbetsförmåga som krävs för att lyckas med projektets intentioner.

Då du blir spindeln i nätet och en samlande kraft för insatser som ska genomföras innebär det att du behöver vara handlingskraftig, kunna lösa de problem som uppstår på vägen men också lyfta blicken och se konsekvenser av olika insatser på längre sikt. Du behöver vara bra på omvärldsanalys.

Vi söker dig som är trygg i dig själv, lyhörd och professionell i ditt bemötande. Din kommunikativa förmåga i kombination med att kunna skapa förtroendefulla relationer kommer vara mycket viktig i den här rollen. Det är också viktigt att du har förmåga att skapa delaktighet och engagemang hos framförallt Krylboborna men också hos andra viktiga aktörer, såsom exempelvis företag och föreningar, som påverkar Krylbos utveckling mot ett jämlikare samhälle.

Att driva ett sådant här projekt ställer självklart även krav på att du som projektledare är bra på att organisera, strukturera och leverera i rätt tid.

Du har:
• Kandidatexamen med inriktning mot samhällsvetenskap, socionom eller annan relevant inriktning.
• Erfarenhet av att driva större projekt gärna med inriktning mot samhällsutvecklings- eller jämlikhet
• Goda IT-kunskaper för att hantera program och system i vardagen samt för att arbeta med kommunikation i olika medier.
• Förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. På engelska behöver du kunna göra dig förstådd men också ha god läsförståelse.

Det är meriterande om du har projektledarutbildning.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Utredare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Till vår utredargrupp söker vi nu två utredare: en med ett kommunövergripande u... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Till vår utredargrupp söker vi nu två utredare: en med ett kommunövergripande uppdrag och en som kommer arbeta både kommunövergripande och del av tid riktat mot omsorgsförvaltningen. Vi erbjuder dig en miljö där det strategiska förhållningssättet står i fokus för att bygga en stark framtid för Avesta kommun. Bli en del av ett utredarteam med stort engagemang och starkt samhällsintresse.


ARBETSUPPGIFTER
Din huvudsakliga arbetsuppgift blir att planera, leda, genomföra och presentera uppdrag och utredningar som initierats av tjänstemanna- och/eller politisk ledning. Du svarar på medborgarförslag, remisser och motioner samt utvecklar och följer upp styrdokument. Du ger stöd till verksamheterna i utredningsmetodik, processkartläggning och projektarbete. Du arbetar både självständigt och i samarbete med andra. Arbetet bygger oftast på samverkan med våra verksamheter och ibland även extern samverkan.

Du ingår i ett organiserat samarbete i den centrala utredargruppen, vilket innebär att du har möjlighet att bolla frågor och få stöd av andra med liknande arbetsuppgifter som dig.

I den ena utredartjänsten blir du centralt placerad på kommunkansliet. Ekonomichefen blir din närmaste chef och du arbetar med uppdrag och utredningar som spänner över kommunens hela verksamhetsområde.

I den andra tjänsten arbetar du ca 60 procent av tiden med övergripande utredningsarbete och 40 procent riktat mot omsorgsförvaltningen. I arbetet riktat mot omsorgsförvaltningen ingår exempelvis arbetsuppgifter som: att utveckla omsorgsstyrelsens informationsmaterial, utforma avtal, vara delaktig vid organisationsöversyner och att leda arbetet med att ta fram processkartläggningar i förvaltningen. Du ingår i ledningsgrupp och din närmaste chef blir förvaltningschefen för omsorgsförvaltningen.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort samhällsintresse! Du trivs med att driva utveckling framåt och din goda samarbetsförmåga gör att du får med dig andra i dina utredningar och projekt. Du har en analytisk och stilistisk förmåga som i kombination med att du uttrycker dig väl gör att du producerar dokument av hög kvalitet.

För att trivas i den här rollen behöver du vara en person som inte är rädd för att ta dig an nya uppdrag och utmaningar. Digitala lösningar är naturligt för dig och du har lätt för att lära dig nya program och system. Även om stöd finns krävs det i den här tjänsten att du tar ansvar och självständigt driver, organiserar och strukturerar det egna arbetet från start till mål.

Du har:
• Relevant akademisk utbildning som exempelvis samhällsvetare, jurist, socionom eller annan högskoleutbildning som är relevant för tjänsterna.
• Kunskap och gärna erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete
• Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation är meriterande
• Kunskap om, för tjänsten, relevant lagstiftning är också meriterande.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt andra aktiviteter som anordnas av vår fritidsförening.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Visa mindre

Utredare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Vi söker dig som är nyfiken och har ett brett samhällsintresse. Hos oss får du ... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Vi söker dig som är nyfiken och har ett brett samhällsintresse. Hos oss får du arbeta med kommunövergripande utredningsuppdrag. Vi erbjuder dig en miljö där det strategiska förhållningssättet står i fokus för att bygga en stark framtid för Avesta kommun. Bli en del av ett utredarteam med stort engagemang och starkt samhällsintresse.

ARBETSUPPGIFTER
Din huvudsakliga arbetsuppgift blir att planera, leda, genomföra och presentera uppdrag och utredningar som initierats av verksamhet, tjänstemanna- och/eller politisk ledning. Du svarar på medborgarförslag, remisser och motioner, tolkar statistik samt utvecklar och följer upp styrdokument. Du ger stöd till verksamheterna i utredningsmetodik, processkartläggning och genomför organisationsöversyner. Du har ofta en samordnande och drivande roll och du arbetar både självständigt och i samarbete med andra.

Kommunikationen sker på svenska men det är bra om du har har lätt att förstå och ta till dig forskning och annan information på engelska.

Tjänsten är organisatoriskt placerad centralt på kommunkansliet, ekonomienheten och Ekonomichefen blir din närmaste chef. Du ingår i ett organiserat samarbete i den centrala utredargruppen, vilket innebär att du har möjlighet att bolla frågor och få stöd av andra med liknande arbetsuppgifter som dig.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort och brett samhällsintresse! För att trivas i den här rollen behöver du vara en person som inte är rädd för att ta dig an nya uppdrag och utmaningar. Du trivs med att driva utveckling framåt och din goda samarbetsförmåga gör att du får med dig andra i dina utredningar och projekt. Din analytiska och stilistiska förmåga i kombination med att du uttrycker dig väl gör att du producerar lättförståeliga dokument av hög kvalitet. Du är även bra på att hålla i presentationer på ett professionellt och engagerande vis.

Digitala lösningar är naturligt för dig och du har lätt för att lära dig nya program och system. Även om stöd finns krävs det i den här tjänsten att du tar ansvar och självständigt driver, organiserar och strukturerar det egna arbetet från start till mål.

Du har:
• Högskoleutbildning med inriktning samhällsvetenskap, statsvetenskap, nationalekonomi, sociologi eller annan för tjänsten relevant inriktning.
• Gedigen erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation
• Kunskap av projektledarmetodik och processkartläggningar
• Kunskap om kommunallag och förvaltningslag

Välkommen med din ansökan!



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Beslutshandläggare till Avesta

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara... Visa mer
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Precis som övriga samhället påverkas vårt arbete av pandemin och vi söker därför nya medarbetare för tillträde så snart som möjligt och som längst tom 31 juli 2021.

Detta för att vi på bästa sätt ska kunna möta arbetssökandes behov.

Till Avesta söker vi nu ett antal beslutshandläggare. 

Arbetsuppgifter

Arbetsförmedlingen arbetar för att bidra till att arbetssökande snabbare kan matchas mot arbetsgivares behov av kompetens. Under hösten 2020 kommer vi att intensifiera arbetet med att öka antalet arbetssökande som får hjälp i sitt arbetssökande med matchningstjänster och där kommer du att ha en viktig roll.

Ditt ansvarsområde och arbetsuppgifter är att fatta beslut så att arbetssökande får ta del av matchningstjänster. Det innebär att du kommer att arbeta med arbetsmarknadspolitiska insatser och myndighetsutövning utifrån givna regelverk och riktlinjer. Du kommer assistera arbetsförmedlare i beslutsprocessen genom att

- Ha kontakt med arbetssökande
- Förbereda och fatta beslut
- Godkänna utbildningsplan
- Dokumentation
- Uppföljning 

Administration är en stor del av arbetet.

Du kommer att arbeta främst i olika digitala kanaler i de kontakter du har med arbetssökande och leverantörer av matchningstjänster. Du kommer att arbeta i flera olika systemstöd. Kundnöjdhet är alltid centralt och du arbetar för en hög effektivitet kring beslutsfattande.

Arbetet sker utifrån Arbetsförmedlingens värdegrund och du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra samt har förmåga att handla efter detta vid beslutsfattande.

Kvalifikationer:

Vi söker dig som har följande kvalifikationer:

- Godkänd gymnasieutbildning
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år alternativt högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system)
- Mycket goda kunskaper i svenska, god förmåga att kommunicera i tal och skrift
- Vana av att arbeta i digitala kanaler
- Mycket goda kunskaper i MS Office

Färdigheter:

Du ska ha förmåga att arbeta utifrån givna regelverk och riktlinjer.

Du ska också ha god förmåga att hantera information, se hur delar hänger ihop och ser din del i helheten.

God förmåga att analysera, planera, prioritera och dokumentera rätt saker i ditt arbete.

Du ska kunna lyssna aktivt på kundens behov, vara serviceinriktad samt ha god samarbetsförmåga.  

Du har intresse för arbetsmarknadsfrågor, du håller dig uppdaterad med vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Anställningen är en visstidsanställning med tillträde snarast och som längst tom 31 juli 2021. Tjänsten är på heltid, men kan anpassas efter arbetsutbud.

Läs mer om Arbetsförmedlingen på https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.

Ansökan

Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem, välkommen med din ansökan senast 2020-07-23. För att din ansökan skall vara komplett ska du bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg som styrker att du uppfyller kvalifikationskraven. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Tester förekommer i den här rekryteringen.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner

Karin Welam Tornemalm, Arbetsförmedlingschef, 010-487 07 67 

Maria Andersson, Arbetsförmedlingschef, 010-486 06 99

Elin Åkerström, HR-partner, [email protected]

Anna Käck Herlin, HR-partner, [email protected]

Ebba Hägglund, Rekryteringspartner, [email protected]

Fackliga företrädare

Carola Persson, SEKO, 010-486 85 11

Johan Eklund, ST, 010-486 24 24  t.o.m v30

Mikael Sandberg, ST, 010-4869287 v. 31

Johan Westergren, Saco-S, 010-488 29 07

Lennart Thuresson, Saco-S, 010-487 58 07



Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk. Visa mindre

Tillståndshandläggare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. Vi ska bli 25000 invånare och ha ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Socialtjänsten inom Avesta kommun arbetar på många om... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. Vi ska bli 25000 invånare och ha ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Socialtjänsten inom Avesta kommun arbetar på många områden i frågor för att kunna skapa goda förutsättningar för kommunens invånare. En del av detta arbete är ansvaret för kommunens serveringstillstånd för alkohol samt försäljningstillstånd för tobak. De övergripande målen med lagstiftningen är att säkra att endast seriösa entreprenörer erhåller serverings- och försäljningstillstånd både vad gäller alkohol och tobak och att man sen följer de regler som gäller.

Alkohol- och tobakslagen är en social skyddslagstiftning och arbetet kring det finns till utifrån ett större samhällsperspektiv. Nu söker vi en tillståndshandläggare för att arbeta med dessa viktiga ärenden och fungera som kontakt till restaurang- och handelsbranschen i Avesta kommun. Tjänsten tillhör socialtjänsten men du kommer i många avseenden att arbeta nära näringslivet.

Genom hantering av ärendeprocessen får du en viktig roll för kommunens fortsatta positiva utveckling och arbete med tillståndsprövning. Att vilja lära sig och trivas med att ta sig an nya utmaningar är viktigare än att du redan kan själva tillståndsprocessen. Vi ser till att du får alla de utbildningar och den kunskap som krävs för att bli klara uppgiften.

Är du den vi söker? Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Som tillståndshandläggare har du en central och viktig roll i hela processen gällande utfärdandet av tillstånd inom kommunens näringsliv. Du är med från det första samtalet när en entreprenör vill söka tillstånd till att beslutet fattas i omsorgsstyrelsen. Ansökningen sker via vår e-tjänst och du sammanställer sedan underlag och remissvar från berörda instanser såsom skatteverket, bolagsverket, kronofogde- och polismyndigheten. Den utredning, analys och det beslutsunderlag som du därefter sammanställer är vad omsorgsstyrelsen fattar sitt tillståndsbeslut utifrån.

I rollen ingår även tillsynsbesök hos redan befintliga tillståndshavare för alkoholservering samt detaljhandeln med tobak och folköl. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid och alltid tillsammans med andra kollegor.

I arbetsuppgifterna ingår givetvis även att hålla sig uppdaterad i gällande lagstiftning rörande servering av alkohol och detaljhandel av tobak och folköl.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning såsom socionom, jurist, ekonom eller annan utbildningsbakgrund som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du kunskap inom företagsekonomi är det meriterande. Vad gäller kunskaper av alkohol- och tobakslagstiftningen så är det meriterande men inget krav. Vi ser det till att du får den utbildning du behöver för att kunna utföra ärendehandläggningen.

Du har en central roll gentemot många olika parter i processen och för att handläggningen ska bli effektiv men också rätt, krävs att du är noggrann, strukturerad och kan analysera komplex information. Du har lätt för att kommunicera med olika människor, både med dem som söker tillstånd men också med övriga parter som är involverade i beslutsprocessen.
Utredningsarbetet kräver stor noggrannhet och förmåga att se vad som är viktigt. Du innehar en personlig mognad och känner dig trygg i att kunna fatta och stå för dina beslut.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av ditt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument. Vi använder systemen AlkT och OL2, erfarenhet av dessa är meriterande.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Handläggare inom Öppenvårdsenheten

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? Socialtjänsten... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med?

Socialtjänsten inom Avesta kommun arbetar på många områden i frågor för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare. En del av detta arbete är ansvaret för handläggning av kommunens ärenden rörande alkohol/tobak, dödsbo och konsumentrådgivning.

Vi erbjuder dig ett kvalitativt arbete med många möten med olika människor. Genom dina kunskaper och hantering av ärendeprocessen får du en viktig roll för kommunens fortsatta positiva utveckling och arbete.

Tjänsten tillhör öppenvårdsenheten och du kommer ha många olika spelytor för dina ärenden som spänner över många områden. Det här är verkligen en speciell roll som kräver att man kan ha många processer igång samtidigt. Vi tror att det passar någon som gillar utmaningen i att arbeta och utvecklas inom många olika inriktningar. Är det dig vi söker? Välkommen med din ansökan redan idag!

ARBETSUPPGIFTER
Alkoholhandläggning innefattar ungefär 50 % av tjänsten. Arbetsuppgifter som ingår i denna del är att utreda lämplighet för tillstånd av alkoholservering och försäljningstillstånd för tobak. Detta innebär att samla in, analyser och sammanställa remissvar från berörda instanser. För att sedan skapa kvalitativa beslutsunderlag som omsorgsstyrelsen kan fatta ett beslut utifrån. I arbetsuppgifterna ingår även tillståndsbesök hos befintliga tillståndshavare. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid och görs alltid tillsammans med andra kollegor.
Övrig del av tjänsten kommer du ha arbetsuppgifter som rör konsumentrådgivning och dödsbohandläggning. Konsumentrådgivare innebär att du fungerar som stöd till kommunens medborgare i olika konsumentfrågor utifrån gällande konsumentlagstiftning. Som dödsbonadläggare utreder du och fattar beslut om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader och utreder förutsättningar för dödsboanmälan, utifrån socialtjänstlagen.

Stor del av ditt arbete består av kommunikation och möten med klienter och berörda i ärendehanteringen. Du kommer även ha löpande kontakt med berörda externa myndigheter såsom skatteverket, banker, pensionsmyndigheten, kronofogdemyndigheten, försäkringskassan och liknande. I arbetsuppgifterna ingår att hålla sig uppdaterad i gällande lagstiftning rörande tjänstens alla olika delar.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning för ämnet såsom socionom eller jurist, eller alternativ utbildningsbakgrund som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du dessutom kunskap eller utbildning inom företagsekonomi eller erfarenhet av detsamma är detta meriterande. Tidigare erfarenhet av alkoholhandläggning och kunskaper om alkohol- och tobakslag är starkt meriterande.
Myndighetshandläggning är varierande och du har förmågan att snabbt ställa om eller ha många ärenden igång samtidigt. Du har förmåga att själv planera och prioritera arbetet du har framför dig och leverera inom de satta tidsramarna. För att handläggningen ska bli effektiv och korrekt, krävs att du är noggrann och kan analysera information på ett bra sätt. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera med olika människor, både dem som ärendet berör men också med övriga parter som är involverade i beslutsprocessen.
Erfarenhet från den kommunala beslutsprocessen är meriterande. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och känner dig trygg i att kunna fatta och stå för dina beslut.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av ditt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument. Vi använder systemen AlkT och OL2, erfarenhet från dessa är meriterande.


ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym alla dagar i veckan samt fria bad i kommunens badhus.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Kvalificerad handläggare

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? ARBETSUPPG... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med?



ARBETSUPPGIFTER
Vi är stolta över vårt arbete, breda utbud av kommunal vuxenutbildning i Avesta och vår region. Verksamheten pågår året runt och vi har ca 1 000 studerande inom grundläggande- och gymnasial vuxenutbildning, utbildning i svenska för invandrare (SFI) samt särskild utbildning för vuxna. (Lärvux).
Vi gör skillnad för människor varje dag och du som kvalificerad handläggare har en viktig roll i detta. Vi är en mindre enhet med närhet till varandra och korta beslutsvägar.
Vår enhet består av rektor, skoladministratörer, studie- och yrkesvägledare, kvalificerad handläggare, lärare vid Lärvux samt handläggare integrationsenheten.
Du förväntas vara medskapare i vår enhets utveckling för att möta dagens, men även morgondagens behov.

I uppdraget ingår att:
- Arbeta aktivt med kvalitetsfrågor
- Vara delaktig i att utveckla och implementera metoder, riktlinjer och rutiner för att säkerställa kvaliteten i verksamheten och inom enheten.
- Arbeta aktivt med analys, uppstart, genomförande och uppföljningsarbete.
- Att skriva och publicera nyheter samt medverka i utvecklingen av vuxenutbildningens kommunikationskanaler
- Tillse att studerande inom och sökande till vuxenutbildningen genom olika medier får tillgång till information om kurser och utbildningar
Du kommer att vara enhets Webbansvarige och administrera vuxenutbildningens Facebook, digitala informationsskärm och hemsidan
- Arbeta tillsammans med studie- och yrkesvägledare för att sökande och studerande får saklig och aktuell information om arbetslivets kvalifikationskrav och om arbetsmarknaden inom olika yrkesområden.
- Tillsammans med rektor vidareutveckla och kvalitetssäkra det administrativa arbetet vid vuxenutbildningen, dokumenthanteringsplan samt administrera skolans digitala ansökningsportal Open 24
- På uppdrag av rektor ta fram utbildningsstatistik, analysera fakta och genomföra utvärderingar och enkätundersökningar.
- Ta fram underlag för redovisning av olika statsbidrag inom vuxenutbildningen

Din förmåga till samarbete är välutvecklad, och du har ett lyhört, coachande och stödjande förhållningssätt samt en förmåga att engagera och entusiasmera.
Du ska ha god förmåga att arbeta såväl självständigt som i samverkan med andra.
Du är drivande och har en god pedagogisk förmåga.
Du är noggrann, strukturerad, analytisk och omvärldsorienterad. Stor vikt läggs vid samarbetsförmåga och personlig lämplighet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett uttalat intresse för att driva utvecklingsarbete med fokus på kvalitet.
Du har en akademisk examen inom utbildning tex lärare eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
Du har dokumenterade kunskaper om skollagen och om systematiskt kvalitetsarbete
Tidigare arbete med förbättringsarbete och/eller kvalitetsutveckling inom skolväsendet med fokus på utbildningsstatistik, analysera fakta och genomföra utvärderingar och enkätundersökningar
För tjänsten krävs t goda IT kunskaper samt mycket goda kunskaper i svenska språket , både tal och skrift.
Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.
Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande.
Du har förmåga att planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
Du har en språklig analytisk förmåga. Förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna. Producerar egna dokument av hög kvalitet.
Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår sin roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre

Säkerhetssamordnare till Avesta kommun

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med? Avesta kommun... Visa mer
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans – vill du vara med?

Avesta kommun har en väl upparbetad organisation för att hantera säkerhetsfrågor och nu söker vi dig som vill fortsätta att långsiktigt utveckla och stärka kommunens säkerhetsarbete. Som säkerhetssamordnare hos oss blir du vår specialist inom området. Du blir anställd vid Teknisk service, en resultatenhet under Kommunstyrelsen. Här finns engagerade medarbetare, en trivsam och öppen miljö och ett ledarskap som präglas av frihet under ansvar.


ARBETSUPPGIFTER
Som säkerhetssamordnare arbetar du aktivt med planering, framtagande och uppföljning av Avesta kommuns samlade säkerhetsarbete. Ditt huvudansvar är att säkerställa ett systematiskt säkerhetstänk i hela organisationen. Arbetet är brett och komplext så din förmåga att organisera och strukturera kommer vara viktig.

Ungefär 50 procent av tjänsten utgår från lagen om extraordinära händelser (LEH, 2006:544) vilket bland annat innebär ansvar för ajourhållande av kommunens risk- och sårbarhetsanalys. Du arbetar systematiskt och långsiktigt för att Avesta ska ha en effektiv och säker beredskap och en krishanteringsorganisation som genom övning är väl förberedd. Du har en framträdande roll i kommunens krisledningsorganisation.

I den här rollen arbetar du mycket genom nätverk och i samverkansgrupper både inom och utanför organisationen. Du ingår exempelvis i Brottsförebyggande rådet, IT-strategiska gruppen och i POSOM:s ledningsgrupp, där du också håller i utbildningar och träffar för kontaktpersoner.

Exempel på andra arbetsuppgifter som ingår i tjänsten:
• Ansvar för vissa styrande dokument,
• Svara på remisser kopplat till området.
• Avge yttrande i kameraövervakningsärenden
• Anordna och hålla i utbildningar inom området
• Säkerhetsprövningar

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har förmåga att skapa engagemang för säkerhetsfrågorna. Du har lätt för att inta helikopterperspektivet och se sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser utan att tappa förmågan att se på frågor och situationer ur ett realistiskt perspektiv. Du har en god omvärldsananalys och tar initiativ till åtgärder utifrån vad som händer i samhället i stort men också lokalt. Ditt arbete är proaktivt, du kan omvandla övergripande perspektiv till praktisk handling.

Som person är du trygg, stabil, har självinsikt och en hög integritet. Du är en person att lita på. Du är van att ta ansvar och driva arbetsprocesser självständigt. Ödmjukhet i kombination med tydlighet och handlingskraft tror vi är viktiga förutsättningar för att kunna skapa förtroendefulla relationer inom och utanför organisationen. Arbetet ställer stora krav på kommunikationsförmåga, såväl muntlig som skriftlig samt att kunna analysera och presentera material på ett professionellt och målgruppsanpassat sätt.

Vi söker dig som har goda kunskaper och helst några års erfarenhet av att arbeta med säkerhet-, risk- och krishantering på en övergripande nivå. Det är bra om du har arbetat praktiskt utifrån Lagen om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (2006:544). För att komma in snabbt och lyckas i den här rollen är det även bra om du redan nu har en förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.

Tjänsten är säkerhetsklassad i klass 2 vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs och registerkontroll i enlighet med säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras.

ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Vi månar om din hälsa och hos oss har du många fina friskvårdförmåner som exempelvis tillgång till gratis gym alla dagar i veckan, fria bad och fler trivsel- och friskvårdsaktiviteter som vår fritidsförening erbjuder.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Visa mindre